1. Wervende vacature
Maak een wervende vacature. Het belangrijkste: Schrijf een pakkende en duidelijke vacaturetekst. Ik zie nog vaak vacatures die heel kort zijn met slechts wat steekwoorden. Of juist veel ‘loze’ termen. Schrijf duidelijk wat iemand gaat doen en wat iemand krijgt. Het in deze tijd – waar het personeelstekort enorm is en juist werkzoekenden kunnen kiezen – belangrijk om je te onderscheiden. Schrijf bijvoorbeeld hoe een werkdag eruit gaat zien en hoe de bedrijfscultuur is. Door het specifiek te maken, krijg je ook sneller reacties van kandidaten die goed passen binnen jouw bedrijf.
2. Social Media
Zet de website van je bedrijf en social media in om je bedrijf te laten zien. Zorg ervoor dat mensen weten wat je doet en wat het leuk maakt om bij jullie bedrijf te werken. Hier kan je natuurlijk ook meteen je actuele vacatures op plaatsen.
3. Maak een vacaturesite
Maak op de website een speciale pagina met vacatures en interne informatie over het werken binnen jouw organisatie. Laat potentiële medewerkers zoveel mogelijk zien. Maak het persoonlijk door er ook een filmpje bij te plaatsen. Geef echt een kijkje in de keuken.
4. Zet je huidige medewerkers in
Gebruik je huidige medewerkers als wervingskanaal. Je huidige medewerkers kunnen als geen ander tegen andere mensen vertellen hoe het is om bij jouw bedrijf te komen werken. De kans is groot dat ze iemand kennen in hun omgeving. Je kunt er ook voor kiezen om en bonus uit te keren als zij iemand hebben aangedragen die minimaal 3 maanden blijft werken.
5. Gebruik het netwerk van uitzendbureaus
Zet je vacature uit bij uitzendbureaus. Het uitzendbureau spreekt veel mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Als jij aangeeft wat je precies zoekt in een nieuwe werknemer, dan kunnen zij voor jou op zoek. Het kost geld, maar er wordt ook veel werk voor je uit handen genomen.
6. Open dagen & Evenementen
Organiseer evenementen/ open dagen waar potentiële medewerkers naar toe kunnen komen of ga zelf naar evenementen toe waar je in contact komt met je doelgroep.
7. Bied kansen aan talenten
Werk samen met scholen. Geef bijvoorbeeld studenten een rondleiding door je bedrijf of geef een lezing op een school. Zo laat je bijna afgestudeerden alvast kennismaken met je bedrijf. Ook kan je stagiaires aannemen en hen bij goed functioneren later een baan aanbieden.
8. Achterdeur dicht houden
De laatste en ook een hele belangrijke tip: houdt de achterdeur dicht. Personeel vinden omdat je wil groeien met je bedrijf is natuurlijk heel mooi. Maar zorg ervoor dat je ook je huidige medewerkers tevreden houdt. Het is makkelijker en goedkoper om je huidige medewerkers tevreden te houden, dan nieuw personeel te zoeken. Het moet niet zo zijn dat er een nieuwe bij komt en er aan de andere kant iemand weer uit gaat. Ga dus regelmatig met je personeel in gesprek.